KŁAMSTWO W REKLAMIE.

images (7) Reklama, będąca jedną z najchętniej stosowanych form promocji, bywa często krytykowana za mamienie odbiorców wizją rewelacyjnego produktu, który w rzeczywistości w niczym nie odbiega od innych podobnych produktów, oferowanych przez inne firmy. Ma więc reklama wielu przeciwników, którzy zarzucają jej oszukiwanie odbiorców i kłamstwo. Jak wygląda zatem kwestia prawdy i kłamstwa w reklamie? Czy reklama kłamie? Czy można jej wierzyć?

Liczne pytania dotyczące wiarygodności reklamy sprawiły, że postanowiono dokładniej zbadać ten problem.
To oczywiste, że reklama ma zachęcać do zakupu określonego towaru lub też do skorzystania z konkretnej usługi. Ma to robić skutecznie, ale również uczciwie. Przepisy, które są obecne w świecie reklamy, określają dokładnie, do czego producenci reklam mogą się posunąć i jak daleko mogą zabrnąć w kuszeniu klienta swymi ofertami.

Dzięki tym przepisom właśnie udało się  pokonać wiele nieuczciwych i kontrowersyjnych praktyk. Na tym, by reklamy były prowadzone w uczciwy i rzetelny sposób zależy przede wszystkim samym producentom oraz agencjom reklamowym, dla których oprócz wyników sprzedaży ważna jest opinia w oczach społeczeństwa.
Walka o dobrą opinię i uznanie w oczach klientów to jeden z głównych celów prowadzenia uczciwych kampanii reklamowych. Zauważono, że im większa dezinformacja, tym większa niechęć społeczeństwa nie tylko do samych reklam, ale i to prezentowanych w nich produktów. Dbałość o prawdziwy przekaz ma zatem być jednym z podstawowych sposobów na zwalczenie owej nieufności.

images (6)
Czy oznacza to, że odbiorcy reklam powinni ślepo wierzyć we wszystko, co zobaczą w reklamie? Tu niestety sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana. Bo choć trwa walka o prowadzenie wiarygodnych kampanii reklamowych, to nie zawsze udaje się uniknąć drobnych sztuczek mających zwiększyć atrakcyjność produktu w oczach klienta.

Wśród tych sztuczek znajdują się przede wszystkim takie chwyty, jak wprowadzająca w błąd prezentacja towarów. Często bywa i tak, że w reklamie podawane są prawdziwe fakty, które jednak skłaniać mają do wyciagnięcia zupełnie oderwanych od rzeczywistości wniosków. Nie brak również w reklamie półprawd oraz retuszu.

images
Szczególnie zwodnicze bywają fotografie reklamowe, w których tak chętnie stosowane są programy do obróbki zdjęć, pozwalające na zwiększenie atrakcyjności prezentowanego produktu lub osoby. Ludzkie oko ponadto bardzo łatwo można oszukać poprzez umiejętne wykorzystanie światła czy dobór kolorów.
Innym chwytem stosowanym w reklamie, który nie jest kłamstwem, ale na który trzeba spojrzeć z przymrużeniem oka, jest wykorzystywanie w reklamach tzw. autorytetów naukowych oraz wynikami badań.

Wyniki badań (choć prawdziwe) nie zawsze są przeprowadzane w odpowiedni sposób. Najczęściej popełnianym błędem jest przeprowadzanie badań i testowanie produktu na zbyt małej liczbie osób, co utrudnia osiągniecie wiarygodnych wyników. Wiele reklam opiera się też na nieprawdziwej sugestii (np. na przekonaniu, że dla zdrowia jamy ustnej wystarcza korzystanie z odpowiedniej pasty, zaś do zachowania pięknej figury – spożywanie niskokalorycznych płatków). Reklama chętnie korzysta również z licznych możliwości, jakie daje manipulacja językiem. Szczególnie popularne są w reklamie te określenia, które mają wiele znaczeń i które umiejętnie zastosowane mogą nieźle namieszać.

Dzięki nim, będąc uczciwym, można zmienić sens przekazu i wpłynąć na to, w jaki sposób odbiorca reklamy postrzega dany produkt.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *